Op basis van de door u ingevulde vragen, benut u de rol van scheidsrechter op dit moment voor %.
Hieronder staat een aantal voorbeelden van hoe uw rol als "scheidsrechter" invloed heeft op hoe u leert tijdens uw dagelijks werk. Rechts staan voorbeelden van hoe u merkt dat u uw scheidsrechtersrol goed benut. Links staan voorbeelden van hoe u merkt dat u uw scheidsrechtersrol nog weinig benut. Is uw score hoger dan 50% dan herkent u waarschijnlijk meer voorbeelden uit de rechterkolom. Is uw score lager dan 50% dan herkent u waarschijnlijk meer voorbeelden uit de linkerkolom.
Hoe u merkt dat u uw scheidsrechtersrol | Hoe u merkt dat u uw scheidsrechtersrol |
Hoe uw rol als "scheidsrechter" u helpt om sneller te leren
In uw leerproces lijkt u op een scheidsrechter die met al zijn zintuigen waarneemt wat er gebeurt. Een goede scheidsrechter kijkt en luistert niet alleen, hij let op de kleinste signalen, zelfs veranderingen in sfeer. Hij interpreteert al deze signalen, samen met zijn eerdere kennis, om de situatie goed in te kunnen schatten. Vervolgens verifiëert hij zijn beeld, door te checken bij collega's of door opnames of zijn beeld klopt. Zo heeft hij steeds een zo scherp mogelijk beeld van wat er om hem heen gebeurt.
Een van de manieren waarop u leert, lijkt op wat een scheidsrechter doet. U leert door waar te nemen. Niet alleen wat u direct ziet of wat er letterlijk wordt gezegd, maar ook zwakke signalen zoals non-verbale communicatie en uw eigen onderbuikgevoel. Om te leren van wat u waarneemt, is het belangrijk dat u signalen ook de juiste betekenis geeft, dat u ze goed interpreteert. Zoals een scheidsrechter moet bepalen of een duw een overtreding is, zo bepaalt u ook bij alles wat u ziet en hoort wat het betekent en of het belangrijk is. Tenslotte is het belangrijk uw beeld te verifiëren. Misschien klopt uw beeld niet helemaal en kan een collega het aanvullen.
Geef een zetje aan uw vliegwiel!
| ![]() |
Tips om uw rol als scheidsrechter meer te benutten:
- Vraag regelmatig bij anderen hoe zij een situatie zien
- Let goed op non-verbale signalen: wat vertellen die u?
- Luister ook naar uw eigen signalen: uw gevoel is legitiem
- Probeer in een vergadering u actief te verplaatsen in de ander
- Stel uw eigen reactie even uit en onderzoek voor uzelf of er ook een andere reactie mogelijk is
- Stel eerst vragen voordat u reageert
Disclaimer: deze pagina is enkele seconden geleden gegenereerd met de gegevens uit de email die u zojuist heeft ontvangen.
Er wordt geen kopie van deze pagina bewaard op onze servers.